Na serveru Quillette vyšel rozhovor s kanadským ateistou, doktorem  Alím Rizvím.


Nejprve stručné představení:

Quillette je online magazín založený v roce 2015 v Austrálii novinářkou Claire Lehmann s cílem svobodné výměny myšlenek. Zdejší autoři se často vyjadřují k potlačování nepohodlných názorů, zejména na akademické půdě. Což bohužel v anglosaském světě vůbec není „akademický“ problém, ale zcela reálný jev.

Alí Rizví je lékař-onkolog narozený v Pákistánu do šíitské komunity. Jeho rodina nějaký čas žila v Saúdské Arábii, kde musela svoji menšinovou víru skrývat. Poté, co mladý Rizví získal anglický překlad koránu a přečetl si jej (arabskému originálu nerozuměl, jako většina muslimů dnešního světa), začal pochybovat o svém náboženství a časem úplně odpadl. Dnes žije v Kanadě a kromě své práce je činný i jako publicista.

Rozhovor s Rizvím je velmi zajímavý a rád bych jej přeložil celý, ale na tento článek mám asi pětadvacet minut, takže přetlumočím aspoň ty základní body. Celý text v angličtině najdete zde.

Quillette.com – „Liberals have compromised on their own values“

  • Kdo je „muslim-ateista“, jemuž je věnována poslední Rizvího kniha? Člověk, který už vnitřně víru opustil, ale navenek se stále tváří jako muslim, aby se nevystavil hněvu svého okolí a nebezpečí. Někde jde jen o vydědění rodinou, jinde o rozsekání na kusy (Bangladéš), riziko je ale reálné všude. Dokonce i liberální starosta nizozemského města Rotterdamu, Ahmed Aboutaleb, musí nyní chodit s ochrankou, protože podráždil své fanatičtější souvěrce.
  • V muslimských komunitách se často klade rovnítko mezi víru a morálku. Velký problém to představuje hlavně pro mladé dívky. Žena, která odpadne od islámu, je nahlížena jako děvka.
  • Západní liberálové se zpronevěřili vlastním ideálům. Jejich instinktivní snaha chránit menšiny vedla k tomu, že se stavějí i na stranu agresivních, netolerantních menšin. Liberální kritici islámu, jako Salman Rushdie a Ayaan Hirsi Ali, jsou napadáni lidmi, kteří by vlastně měli být jejich spojenci. Liberálové, jako je třeba bývalý prezident USA Jimmy Carter, je kárají za projevy kritiky vůči islámu. Liberální část politické scény se odmítla postavit islámu čelem a vést o něm seriozní diskusi. Toto myšlenkové vakuum v posledních letech vyplňuje tvrdá pravice.
  • Sekularismus, vlažnost víry nebo úplný ateismus jsou v muslimském světě rozšířenější, než se na první pohled zdá. Tradiční nábožensky založené společnosti se chránily proti pronikání neislámských myšlenek důslednou cenzurou časopisů, knih, novin, konfiskacemi zakázaných textů na hranicích. Tuto bariéru se ale nepodařilo udržet a mladá generace je dobře informována o tom, že existují i jiné společenské a filozofické systémy. Arabský překlad knihy Richarda Dawkinse Boží blud zaznamenal více než 10 milionů stažení. Státní represe vůči odpadlíkům jsou projevem strachu z toho, že dřívější myšlenkový monopol konzervativních kruhů se drolí.
  • Fanatici jsou v debatách poctivější a konzistentnější než tzv. umírnění muslimové. Nepřekrucují svoje svaté texty a nemusejí vymýšlet složité interpretace přímočarých náboženských příkazů typu „bijte svoje neposlušné ženy“, kterými by zdůvodnili, že vlastně nejde o bití, ale o něco úplně jiného. Mnoho umírněných interpretací vzniklo teprve v posledních sto letech, a to na základě kontaktu s modernitou západního střihu. Dříve se po celé stovky let o doslovném významu „tvrdých veršů“ nepochybovalo. Snaha islámských apologistů, aby se doslovné, neměnné slovo Boží vykládalo úplně jinak, než je napsáno na papíře, je nepoctivá.
  • Rizví odmítá slepou víru jako takovou, ale islám je podle něj unikátní svým důrazem na mučednictví, glorifikaci smrti a svatou válku.

Ke Quillette se ještě vrátím v nějakém dalším článku. Je to zajímavý časopis. Teď musím běžet. Pěkné čtení přeju.


Hudební epilog

Na počest Austrálie, kde Quillette vznikl.


P.S.: Čtete-li rádi tento blog, zvažte (aspoň symbolickou) finanční podporu. Psaní je zadarmo, ale např. propagace příspěvků už nikoliv.